dissabte, 21 d’octubre del 2017

Via Adéu Espanya a Malanyeu

Via Adéu Espanya a la Paret del Devessó (Malanyeu, Berguedà)
V, 100m

12/10/17

En un dia com aquest, el millor que podíem fer era una escalada simbòlica, amb un rerefons diferent. I la millor opció que se'm va acudir va ser anar a Malanyeu a fer la via Adéu Espanya, per anar acomiadant-nos d'aquest Estat que ben aviat marxarà de les nostres vides. Així que li proposo a l'Olga i accepta molt motivada. Ella em diu que si anem ràpid potser tenim temps de fer una altra via: genial, hi ha una via a la paret que es diu Independència. Perfecte, dia rodó! Però finalment ho hem hagut de suspendre (per falta de temps).

Característiques i informació general

Oberta per Joan Baraldes i Toni Alarcón el 2014
Dificultat: V
Llargada: 100 metres
Equipament: equipada amb parabolts, ponts de roca i bagues savineres
Material necessari: 9 cintes exprés
Orientació: Sud
Grau d'exposició i compromís: Baix
Valoració: Bona
Temps emprat: 3:00 hores

Aparcament i aproximació: deixem el cotxe abans d'entrar al poble, al costat de la carretera, i abans del camp de futbol. Seguim carrer avall el camí fins a arribar a un mas particular, on hem d'agafar un corriol que surt cap a la dreta i amunt, i després seguir per l'esquerra, creuant abans un filat elèctric. Seguim el corriol després en descens, trobem un altre filat i seguim ara ja apropant-nos a la paret i en pocs metres de pujada ja som a peu de via.

Ressenyes

Descripció de la via

La via té quatre tirades més aviat curtes (entre 20 i 30 metres), que es poden fer bastant ràpid, a mercè d'una bona roca amb moltes possibilitats diferents, en la qual has de triar la millor, i anar gaudint de la roca. La tirada més bona és la tercera, i la primera i la segona també són de bon veure, però la quarta és totalment de tràmit, que personalment hauria evitat, ja que està molt trencada. La via s'inicia just al davant d'un gran arbre, i les inicials a peu de paret estan quasi esborrades, com podeu veure a la foto.

1a tirada (V+, 30m): primera part fàcil, amb bones preses, i després lleugerament a l'esquerra per anar a buscar una llastra, amb algun passet més de mirar-s'ho, però fàcil. Reunió còmoda a sobre la llastra.

2a tirada (V, 25m): tirada que he trobat més "complicada" de totes, especialment uns metres més amunt de la reunió, en que no veia clar per on havia de seguir i me n'he anat a l'esquerra a una espècie de diedre. Després, abans de sortir per la repisa, he vist que l'últim parabolt estava prou lluny i he col·locat un alien que ha quedat molt bé en un forat, i després ja he xapat la savina i he sortit a la còmoda reunió en una repisa.

3a tirada (V, 20m): la curta tirada és vertical però amb infinitat de forats, placa molt entretinguda i fàcil, amb alguns ponts de roca, i després s'acaba i arribem a un gran balcó, amb una còmoda reunió.

4a tirada (V, 25m): aquesta última tirada no m'ha agradat gens, hi havia punts on la roca es veia molt solta i havia d'anar mirant que no es trenqués. Penso que es pot prescindir d'ell si penseu que no val la pena.

Arribem a la reunió, que per cert és una mica incòmode per recuperar la corda, ens fem una foto, bevem aigua (que fa calor), mengem alguna cosa i ens disposem a baixar a terra.

Descens: nosaltres l'hem fet en tres ràpels, des de la reunió-cim fins a la R3, d'aquesta a la R1 de la via Dels Senzills, i d'aquesta al terra, però penso (s'hauria de comprovar) que es podria baixar en dos ràpels, fent el primer directament fins a la R2 de la via Dels Senzills (40-50m?), i d'aquesta al terra (50-60m?). Amb dues cordes de 60m, evidentment.

Valoració general

La valoració que faig d'aquesta via és que és una via bona, no espectacular, però almenys els tres llargs inicials són bons, especialment el tercer. Roca típica d'aquesta zona, amb múltitud de forats i altres tipus de preses, que també ens dóna la possibilitat de reforçar o col·locar assegurances flotants enlloc de les fixes. Un lloc on val molt la pena venir i gaudir de la seva roca i dels seus paisatges.