dilluns, 1 d’octubre del 2018

Via Aleix a la Punxa

Via Aleix a la Punxa (Flautats, Montserrat)
V+/A0, 145m

27/9/18

Després de pujar a Sant Jeroni amb la Mònica, vam veure el perfil dels Flautats, zona que no coneixia, i em van entrar moltes ganes d'anar-hi a fer alguna via en aquestes agulles col·locades una darrere l'altra en aquesta proa que conformen amagades darrere de Sant Benet. Així que quan l'Ana em va proposar fer alguna cosa, la primera via que li vaig proposar va ser la Aleix a la Punxa, i va ser la que va triar.

Cara oest dels Flautats de TotMontserrat.cat

Cara est dels Flautats de TotMontserrat.cat

Característiques i informació general

Oberta per Ramon Ogaya i Juan Carlos Roca l'any 2002
Dificultat: V+/A0
Llargada: 145 metres
Equipament: equipada amb pocs espits i claus
Material necessari: 8 cintes exprés i un friend mitjà o alien vermell
Orientació: Est
Grau d'exposició i compromís: Mitjà
Valoració: Molt bona
Temps emprat: 3:00 hores aprox.

Iniciem el canal del Pou del Gat aquí

Aparcament i aproximació: deixem el cotxe al primer pàrquing després del revolt de l'entrada al Monestir (venint de Monistrol). Ens dirigim al canal del Pou del Gat. Podem pujar per unes escales, i seguir pel canal (creus de colors) i no pel camí que ens porta als Degotalls. Pujar durant mitja hora pel canal, fins arribar a un desviament poc visible cap a l'esquerra (amb fita i marca groga). Arribem al camí de l'Arrel i trobem un pal indicador, seguir cap al monestir. Quan arribem al Pla de la Trinitat (pal indicador), seguim cap a la dreta i amunt fins a l'ermita en ruïnes. La passem i seguim un corriol que va cap a l'oest, direcció al nostre destí. A l'alçada del peu de paret prenem un corriol poc visible fins al peu de via, on trobem ràpidament el primer espit a uns 6 metres. 1h 15min aproximadament.

Vistes dels Flautats des del sud-est

Vistes dels Flautats i la Mòmia des del sud-oest

Ressenyes

Podem trobar la ressenya al web d'Escalatroncs i la ressenya original, entre d'altres.
Ressenya d'Escalatroncs

Ressenya original

Descripció de la via

La via Aleix se'ns presenta com una via variant de la cara est de la Punxa, i sembla que és la manera més fàcil d'ascendir a aquesta agulla tant estètica, molt ràpida i senzilla de seguir, i equipada amb espits, claus i un pont de roca, amb les assegurances lluny allà on la dificultat baixa del cinquè grau. Bona roca excepte un curt tram al segon llarg. Ideal per quan busquem l'ombra a la tarda a l'estiu, ja que a més l'aproximació és força ombrívola.

Els Flautats des de baix

1a tirada (IV, 20m): espit visible a uns 6 metres, i seguim en tendència cap a la dreta (la ressenya pot enganyar). Tres expansions en 20 metres, i reunió còmode.

Des del peu de via

2a tirada (V, 40m):  uns metres rectes fins a un petit sostret (part de sota d'una gran llastra), girem a l'esquerra i passem per un tram una mica trencat, però que si anem amb compte es fa bé. Passem per la dreta d'una fissura i després placa ajaguda i fàcil. Al final d'aquest llarg trobem un espit després del clau que no apareix a la ressenya, per la qual cosa ens caldran 8 cintes exprés si volem utilitzar totes les assegurances, i per tant trobem set espits i un clau. Reunió còmode.

Segona tirada

3a tirada (IV, 30m): seguim la tendència dels últims metres, placa ajaguda i fàcil, amb la primera expansió lluny, fins arribar a la fissura de la meitat del llarg, on la ressenya marca que hi ha un clau que no hi és, i on nosaltres en el seu lloc hi hem col·locat un alien vermell. Seguim recte i més amunt trobem l'últim espit, i després fins a la reunió amb compte de no tirar pedres. Dos espits únicament en els 30 metres.
Tirolina des de la Cadireta del Diable a la Porra

El Pebrot, la Carota i la Nineta (a darrere)

4a tirada (V+, 30m): primers metres fàcils fins arribar a una panxa molt equipada i on caldrà fer uns passos més durs. Després de sortir per terreny fàcil trobem un parell de xapes més abans d'arribar a la reunió de les que diu la ressenya, i per tant hi ha fins a sis expansions. Reunió a una còmoda lleixa.

Quarta tirada

5a tirada (V/A0, 25m): l'últim tram se'ns presenta com el més difícil, ja que comença amb una placa equipada amb quatre espits, lleugerament desplomada i amb presa molt petita que es pot fer fàcil en A0. Diuen que en lliure surt 6b+, però a mi m'ha semblat més dur que això, tot i que no l'he encadenat. Després de sortir torna a ser fàcil i trobem un clau bastant a la dreta i un pont de roca abans d'arribar al petit cim de la Punxa. Trobem un espit i una reunió a base de claus i cordinos.

Placa desplomada de la última tirada

Descens: primer hem de fer un rapel de 25m entre la Punxa i la Porra, amb una reunió a base de claus i cordinos, i una gran anella per rapelar. El tema fa una mica de "iuiu".. Un cop arribem al coll entre les dues agulles, baixem i pugem fins a la vira de la R4, on fem un altre ràpel d'uns 50m fins a la R2, i d'aquesta un últim ràpel d'uns 50m fins al terra. La R1 i la R3 no estan equipades per rapelar (dos expansions i una sola anella). Des d'aquí, desfem el camí d'aproximació. 1h aproximadament, sense comptar els ràpels.

Reunió per rapelar

Valoració general

M'ha semblat una bona via, sense patir gaire si vas amb el cinquè ben après, ràpida de fer, amb bones vistes en una raconada més que tranquil·la, amb bona roca (excepte només 3 metres), i amb una ascensió en un entorn com són els Flautats molt bonic. Ben equipada, només ens caldrà posar un friend. L'única pega que li trobo, és que és d'aquelles que et passaràs més temps caminant i rapelant que escalant. Tot i així, val la pena.