dilluns, 4 de setembre del 2017

Via Easy Rider a l'Aeri

Via Easy Rider a la Paret de l'Aeri (Montserrat)
6b, 285m

Feia molt de temps que aquesta via em rondava el cap, i ja havia intentat anar-la a fer, però el company de cordada va preferir fer una altra via menys exposada. Un dia el Raül em va comentar que tenia moltes ganes de fer-la, i li vaig dir que comptés amb mi. Així doncs, hem buscat un dia i ens hi hem tirat de cap, a l'aventura!

Característiques i informació general

Oberta per Armand Ballart i Josep Carbonell el 1978
Dificultat: 6b, V+ obligadíssim
Llargada: 285 metres
Equipament: poc equipada amb parabolts (long-lifes) i claus. Reunions de parabolts i anelles
Material necessari: 10 cintes exprés, opcionalment semàfor d'aliens, cordinos per merlets i cintes per savines
Orientació: Nord-est
Grau d'exposició i compromís: Alt
Valoració: Molt bona
Temps emprat: 5:00 hores

Aparcament i aproximació: per arribar-hi podem deixar el cotxe a Santa Cecília i cal agafar el camí de l'Arrel, i ràpidament desviar-nos cap amunt pel canal de l'Aeri, fins a peu de paret triguem uns 45 minuts aproximadament. Quan acaba la instal·lació de cordes/cables i trobem dos escales de ferro, cal seguir per l'esquerra fins a dalt de la paret. La via s'inicia a sota d'un marcat diedre-fissura.

Ressenyes

Ressenyes "tunejades" d'Escalatroncs

Descripció de la via

La via té un recorregut d'una lògica aclaparadora, aprofitant el millor que ens oferix la roca d'aquest racó de l'Aeri, resseguint fissures, trams de bons còdols, diedres, plaques ajagudes i més verticals, i fins a un esperó. En si la major part de la via és de grau fàcil molt assequible, però el caràcter d'aquesta via ve donada pel seu alt grau de compromís i exposició, degut a que en els trams fàcils (de menys de Vè grau) les assegurances distancien molt, tot i que en alguns llocs podem reforçar la seguretat a base de merlets, savines, i aliens. Quan hem arribat a peu de via ens hem trobat a en Josep Santasusana i en David Cabañas que havien començat a fer la Fragel Rock, amb qui hem compartit paret durant tota l'ascensió. Gràcies per la companyia i per les fotos!

1a tirada (V, 40m): començo jo la via, en una tirada molt poc equipada, en la que no hi ha tants claus com marca a la ressenya, tot i que es pot reforçar amb aliens a la fissura, però no ho hem fet. Té un començament fàcil (IV+) i cada cop es va posant més vertical (V), amb algun pas delicat.

2a tirada (6b, 30m): hi va el Raül, amb una sortida molt fina, ben equipada (3 parabolts, després dos claus, i després més parabolts), que a mi m'ha costat força de segon, i la continuació sortint cap a la dreta per una part més fàcil (V) amb més expansions que després se'n torna cap a l'esquerra (IV+) fins arribar a sota el sostret.

3a tirada (V, 35m): flanqueig fàcil (IV+) per sota el sostre, amb bons còdols, on he posat dos merlets, fins al pas de sostre fàcil (V) i després navegar per l'espectacular placa, fàcil (IV), on hi ha dos expansions més i finalment s'arriba a la reunió al cap d'uns deu metres de l'últim parabolt.

Pas del sostre (esquerra) i recuperació del llarg a la placa (dreta)

4a tirada (V+, 40m): segueix el Raül per una tirada eminentment de placa, fàcil al principi (IV) i amb alejes, però a poc a poc el mur es va posant vertical i més fi (V i V+), on apareixen més expansions. Molt bona placa.

5a tirada (V, 30m): hi torno jo, en un llarg on passem dos ressalts (IV+ i IV), i després un diedre desplomat que no toquem, anem cap a l'esquerra flanquejant (V), passant per unes savines, que no toco, i després d'un aleje d'uns deu metres (IV+) arribo a reunió.

6a tirada (IV+, 30m): tirada fàcil i una mica lletja, més curta del que marca la ressenya. Sortim rectes de la reunió a xapar la primera i única expansió (IV+), i després s'hauria de superar un curt mur (IV), per arribar a una lleixa amb vegetació, però el Raül l'ha fet per sota, assegurant-se a una savina i flanquejant una panxa i aprofitant un parabolt de la Fragel Rock (?).

Vistes de la Paret de l'Aeri des de la via

7a tirada (IV+, 40m): em torna a tocar, en una bonica tirada que va per la dreta de l'esperó, lleugerament tombat i molt fàcil (IV), amb bona presa, algun pas més fi (IV+) i poques assegurances.

8a tirada (IV+, 40m): finalment acaba el Raül en un llarg semblant a l'anterior però amb diferents ressalts i petites panxes, alternant passos de IV i de IV+. El Raül ha posat fins a dos aliens i un altre micro-friend, a més de xapar la primera savina (o millor dit, arrel) després de la reunió.

Finalment, i després d'unes 5 hores d'escalada arribem a la reunió-cim, que el Raül passa de llarg per anar a buscar directament la del rapel, per deixar lliure l'altra pels companys que estan acabant la Fragel Rock. Un cim molt xulo, amb unes vistes impressionants a la Paret de l'Aeri.

Antena de l'Aeri

Descens: per tornar a terra ferma primer cal fer un curt rapel de 18 metres, i després remuntar la instal·lació de cordes (en una mica mal estat), i a continuació grimpar fins al cim de l'Aeri, i finalment buscar a l'esquerra el camí de baixada del canal de Sant Jeroni. 1 hora aproximadament.

A l'heliport de l'Aeri

Valoració general

Aquesta via és una de les imprescindibles, pel seu atractiu viatge per la roca montserratina, que et convida a escalar sense pensar tant en les expansions, sinó a pujar a poc a poc i amb bona lletra, de manera calmada, deixant enrere tot perill a cada metre que es va guanyant. Una via d'aventura, que té una mica de tot, i que dóna una mica de peu a reforçar alguns trams més exposats. En definitiva, una via per treballar el factor psicològic, i deixar-se portar pels seus còdols fins a la següent reunió. Una altra joia de Montserrat.

Vistes a Montserrat des del cim de la Paret de l'Aeri