divendres, 21 de setembre del 2018

Esportiva a El Brull

Escalada esportiva a El Brull (Aiguafreda, Vallès Oriental)

Croquis del sector Torre de Guaita dreta fets per Bloc Empotrat:

Croquis del sector Torre de Guaita esquerra fets per Bloc Empotrat:

Croquis del sector Lolo:

Ressenya de Fernando, actualitzada per mi

Setembre 2018

Una altra visita de tarda però una mica d'hora, quan la majoria del sector Lolo encara estava al sol, amb el Javi, on hem fet les següents vies:

El Brull Lolo

23. Jack Daniels (6a+): comencem a escalfar amb aquesta, que ja està a l'ombra. S'inicia a una panxeta i després apareix una fissura, que més amunt s'obre i està una mica brut i amb algunes herbes. Arribem a una placa fissurada i escalem molt a prop d'un esperó, fins al final de placa molt xulo. Recomanable.

25. Clara Picades (6c+/7a??): ens posem en aquesta via, molt propera a l'anterior, ja que llegim "6c (bloc)" a la ressenya, i pensem que no n'hi haurà per tant. La via té a la panxa fins a quatre o cinc passos seguits a bloc per presa petita i molt petita i peus ínfims. No encadenem i li augurem un grau més elevat. Poc recomanable.

29. ?? (6c): via a l'esquerra de la cova, sortint de la via per l'esquerra (variant dreta de 6a)+ amb uns passos a bloc, amb una reunió única, i no com diu a la ressenya. Recomanable.

35. Olivé Batllori (6c): via amb una primera part fàcil, i una panxa amb un pas una mica a bloc, amb sortida fàcil fins a la reunió. Molt recomanable.

37. Àriu-Vàif (6b+): via molt curta que ressegueix una fissura despolmada, amb bona presa i no tant física com sembla. Molt recomanable.

5. Somriure vertical (6b): acabo amb aquesta via, que va per la placa més propera a la gran fissura. En un moment determinat he posat un peu a la paret de la dreta, per salvar un pas una mica més finet. Recomanable.

Agost 2018

Visita de tarda amb la Mònica per fer vies fàcils:

Torre de Guaita dreta

19. (V+): bombet fissurat inicial i després panxeta i placa amb  bona presa. Reunió d'un sol punt. Recomanable.

21. (V+/6a): inici de desplom amb canto, pas explosiu per sortir i després placa fens una corba. Recomanable.

15. (V+): via curteta de placa, amb algun pas més fi cap a la meitat. Recomanable.

14. (6a): semblant a l'anterior, però amb una secció més fina, que fa que augmenti el grau. Comparteixen reunió. Recomanable.

Juny 2018

Torno a El Brull amb el Benoit, que gaudeix de la seva primera visita a aquest poc conegut sector d'escalada.

El Brull Lolo

15. Divertiment (V+): via molt fàcil i amb una roca espectacular, per les formes i l'adherència que té. Molt recomanable.

13. Cola-Cao touch (6b/+): després de xapar la segona expansió trobem un pas llarg per després superar una panxa per la fissura de l'esquerra, bastant físic i també tècnic, i continuació molt més fàcil. Molt recomanable.

17. China girl (6c): comença a l'esquerra de la cova, per una placa amb forats i regletes, fins a traspassar l'afilat esperó, i aquí continua en placa, on trobem el crux de la via, que no he pogut resoldre i m'he penjat. Ho hauré de tornar a provar. Recomanable.

19. Voguing (6b+): via molt forçada on trobem la roca molt fràgil en la seva primera meitat, plena de sika per intentar neutralitzar-ho, i en la última part un flanqueig en diagonal a la dreta a buscar la panxa amb passos molt llargs. Sembla que la via inicialment seguia recta per una part de roca negra i tombada. L'he pogut encadenar amb bastants esforços. Recomanable.

4. L'esperança es allí dalt (6b): acabo amb aquesta via, que té una primera placa de regletes fines i equilibri, i una segona de placa una mica desplomada però preses més grans. Molt recomanable.

Maig 2018

Torre de Guaita dreta

13. (6a+): via amb una panxa a l'inici amb bona presa, i després una altra amb bon canto i millor roca. Molt recomanable.

12. (6b): via que té la primera xapa bastant a l'esquerra, en un diedre, i la via se'n va després cap a la dreta (potser s'hauria pogut posar la primera xapa en la línia de la via?). Un cop al llavi, després de xapar la tercera cinta, hi ha un pas molt dur (penso que més del grau proposat) a un canto molt lluny. L'he trobat després d'estar buscant i intentant el pas. La resta de la via és més fàcil, amb continuïtat. Recomanable.

23. (6b+): anem més a la dreta, i començo aquesta via. Inici de curta bavaresa, continuació de placa tombada fàcil fins que arribes a la secció difícil de la via, de dues a tres xapes on es concentra la dificultat i on trobem presa molt petita i roma, i algun pas força tècnic. Els metres finals són més senzills. Encadenada a vista, i he baixat molt inflat d'avantbraços. Reunió d'un sol punt (en comptes de posar tres parabolts amb les seves respectives anelles a més de mig metre de distància s'haurien pogut posar dos parabolts fent una sola reunió per les vies 22 i 23). Molt recomanable.

24. (6a+): fem la via de la dreta per desmuntar l'anterior. Fem l'inici diferent, després placa fàcil en tendència a la dreta (fàcil) o més per l'esquerra (més difícil), i final més dur que la resta de la via. Recomanable.

4. variant dreta (6b): acabem amb aquesta via, que m'ha semblat més fàcil que les altres comparant els graus. Inici comú amb la via que va recta, i es desvia cap a la dreta, fins a un llavi on hi ha diversos rocs que sonen buit quan els toques, compte! Sortida de la panxa amb bona presa, i pujar peus. Després molt més fàcil. La reunió una llàstima, els parabolts estan a més de mig metre de distància. Tot i això, via recomanable.

El Brull Lolo (esquerra)

Un altre matí al Brull amb en Joan, aquest cop anem al sector de la part esquerra, i fem les següents vies:

sense nom (6a): número 41 en ressenya. Via amb una entrada de placa, i després una fissura molt guapa i molt bona que escalem en bavaresa, física i tècnica. Molt recomanable.

Txenkiu Crack (6b+): Seguim amb aquesta, que segueix una fissura durant tota l'estona. El primer diedre-fissura se'm fa difícil a vista, i paro, fins que trobo la manera. Segueixo i la cosa apreta, un desplom amb algunes preses, encastament de mans, però ja no paro. Repeteixo i encadeno al segon intent, molt més fàcil. Molt i molt recomanable.

sense nom (6c?): número 44 en ressenya. El Joan em parla d'aquesta via que no se sap el grau (a les ressenyes només diu 6è), i em motiva molt. Gairebé tota la via és de placa, menys els últims metres, que són de sostre, molt físics. Vaig descansant i la vaig traient. Després provo una segona vegada però estic massa cansat i caic al sostre. Un altre dia haurà de caure. Molt i molt recomanable.

sense nom (V+): número 39 en ressenya. Acabem amb aquesta via, curta, de placa una mica tombada amb presa petita i entretinguda. Molt recomanable.

Tornem al Brull Lolo amb el Joan, i fem les següents vies:

Tallacordes (6b): via força llarga i amb un tram de panxa físic però amb presa, que li dóna el grau. Molt recomanable.

sense nom (6a+/b): via no ressenyada que és una variant de la Olivé Batllori, que va cap a la dreta a partir de la tercera xapa. Per cert, amb els parabolts col·locats d'una manera poc rectilínia. La via segueix una fissura poc evident lleugerament desplomada, amb bona presa i passos senzills, on els peus ajuden molt. El més difícil potser són els últims metres, amb presa més petita. Recomanable.

Gaia (7a+): ens posem en aquesta via, el projecte del dia. Al primer intent la placa de la part de baix se'm resisteix, són regletes molt i molt petites, i la panxa de sota no ajuda gens. Després he pogut seguir després de penjar-me de la corda i m'he pogut fer una idea de com fer els passos. La continuació és molt bona, amb preses poc evidents però que hi són, i una panxeta final que és la cirereta del pastís. L'he encadenat després de dos intents més caient a la part de la placa. El meu primer 7a+ al sac! Molt recomanable.

Pako sube tabaco (V+): acabem tornant a la calma amb aquesta via, molt curta però amb roca molt bona. Llàstima que sigui tan curta. Recomanable.

El Brull Lolo

Avui torno a el Brull, aquest cop a visitar el sector Lolo, que el Joan té moltes ganes d'ensenyar-me. Hi vaig amb la Serena i ens trobem allà també amb el Gil.
El sector té una quarantena de vies, en general d'uns 18-22 metres (una mica més altes que a la Torre de Guaita, i de graduacions molt variades, que van des del IV fins al 7b, amb predomini dels sisens. Vies i roca molt semblants a la Torre de Guaita: fissures, diedres, esperons, panxes i algunes plaques. El tacte, excel·lent. A la part de baix es pot trencar algun tros de pedra, cal anar amb compte. Això és el que hem fet:

sense nom (6a): a l'esquerra de la via Divertiment. Via amb un parell de panxes amb bona presa per superar-les, molt bona per escalfar. Té reunió pròpia. Molt recomanable.

Gas i xampany (6b): via amb un inici amb molta vegetació, però que no li desmereix interès.  Ràpidament ens ve el tomàquet: una placa fina, amb passos tècnics i de presa petita, fins arribar a una repisa i ja queden pocs metres fins a la reunió, que queda una mica a la dreta, i té mosquetó. Molt recomanable.

Borak-tit (6b/+): inici per una fissura, seguim i superem una repisa molt terrosa i incòmoda, i trobem el tram difícil de la via: una fissura desplomada amb presa més aviat petita. Després la paret es redreça i acabem la via per terreny més fàcil. L'únic inconvenient de la via és que les assegurances estan força mal col·locades, i genera molt fregament a la corda. Molt recomanable.

47 tacos (6b+): via que comença a l'interior de la cova, al costat dret, va a buscar una petita cova i supera el desplom sortint per la dreta, amb cantos boníssims. Després tenim un tram molt xulo de fissura i diedre més tècnic, fins a arribar a la reunió. Una via boníssima i molt variada, de 5 estrelles! Molt i molt recomanable.

Red rain (6a+): inici amb diferents ressalts, fins que arribem a un bloc on escalem en bavaresa molt divertida, i després hi ha un tram de fissura amb una sortida tirant a dura, física i que s'ha de mirar bé. Molt recomanable.

Aranya escocesa (6a): la primera part d'aquesta via és comuna amb dues vies més que hi a la seva esquerra. Aquest tram i la resta de la via és força fàcil, amb molta presa i generosa. La segona part evita la panxa anant per la dreta en terreny força vertical i amb molt bona roca. Molt recomanable.

Ensaborit me l'ha dit (6a/+): acabem amb aquesta via, quan sembla que comencen a caure algunes gotetes. La primera part és força apretona, sobretot els primers metres, pel grau proposat. En canvi, la segona part és fàcil i amb molta presa. Recomanable.

Febrer 2018

El Brull és un sector d'escalada poc conegut, situat a la serra de l'Arca, dins el Parc Natural del Montseny, i al terme municipal d'Aiguafreda. És un lloc allunyat, enmig de naturalesa i muntanyes, on trobarem una tranquil·litat aclaparadora. Hi ha dos sectors, el que es troba a prop i a sota de la Torre de Guaita, i el Brull Lolo.

Torre de Guaita dreta

Aquest sector té dues parets diferenciades, la part esquerra, amb unes 10 vies, i la part dreta, amb unes 30 vies, si arriba. Hi accedim baixant pel Grau del Llop, un cop deixat el cotxe a una petita explanada que ens deixa just al costat del corriol de descens. Les ressenyes es poden trobar al bloc de Bloc Empotrat: la part esquerra i la part dreta. La roca és calcària, i les vies són bastant variades, trobant plaques, panxes, fissures, etc, però moltes vies tenen algun pas a bloc que els dóna la dificultat. L'alçada no sobrepassa els 25 metres, essent entre 18 i 20 metres l'alçada que predomina. L'orientació és sud/sud-est, amb alguns canvis de paret que fan que algunes vies, bastantes, es trobin a l'ombra ràpidament, quedant al sol  fins a la tarda només dos trams de paret.

Els primers metres de roca són una mica fràgils, amb una roca calcària que sembla conglomerada, amb una balma, i després ja segueix una panxa o sostre que dóna lloc a una placa. El lloc és tranquil, per arribar-hi hem de fer un llarg recorregut en vehicle per una pista que es troba en un estat al límit de la comoditat per un cotxe esportiu, essent molt més recomanable accedir-hi amb 4x4, ja sigui des d'Aiguafreda, o des de Seva.

Avui hem fet les següents vies:

2. (6a): via amb una entrada de panxa fàcil, i després placa per molt bones preses i passos molt divertits. Reunió a l'esquerra amb mosquetó i recte amb anella. Molt recomanable.

3. (6a): via de placa amb bona presa en general i passos molt entretinguts, només un pas més fi a l'inici de petites regletes. Molt recomanable.

4. (6a+): via que dues variants, recta o per la dreta. Jo l'he fer recte, superant un pas de panxa amb bastant bona presa, i després placa. Molt recomanable.

5. (6a/+): via que comença en una espècie de diedre i ràpidament encara una placa, més llisa a la part central, i després la dificultat baixa. Molt recomanable.

6. (6b+/6c): via que supera un pas tens a l'inici, fins arribar a la panxa, que passem amb preses bastant bones però allunyades. Molt recomanable.

18. (6a/+): inici conjunt amb el cinquè que se'n va cap a la dreta, però se'n va de seguida cap a l'esquerra, passant per un tram una mica desplomat i amb preses més o menys bones, i ràpidament s'acaba. Recomanable.

20. (6a/+): comença amb un passet aeri de diedre, i de seguida busca una placa que té una petita panxa abans d'arribar a la reunió. Molt recomanable.

28. (6b): última via del sector, amb un inici dur i físic, i després ja és anar fent per placa, amb la roca fràgil en algun punt. Molt recomanable.