dijous, 10 d’agost del 2017

Via La Història Inacabable a la Dent d'en Rossell

Via La Història Inacabable a la Dent d'en Rossell (Vall de Núria)
6a+, 220m

Característiques i informació general

Oberta per Patu, Xexu, Aleix C. i Josep D. el setembre de 2013
Dificultat: 6a+ en lliure, o V+/A0
Llargada: 220 metres
Equipament: equipada amb espits i parabolts
Material necessari: 20 cintes exprés per enllaçar tirades
Orientació: Nord-est
Grau d'exposició i compromís: Baix
Valoració: Bona
Temps emprat: 4:00 hores

Aparcament i aproximació: pugem cap a Queralbs i després cap a Fontalba, deixem el cotxe on comença el camí que va a Núria, i seguim l'antic traçat del cremallera durant tota l'estona, fins creuar el segon pont, on trobem uns esgraons i unes cordes fixes per pujar fins al peu de via. Aproximadament uns 45 minuts.

Ressenyes

Podem trobar informació al blog dels equipadors, i una molt bona ressenya aquí i una altra aquí, entre d'altres:

Ressenya de Romàntic Guerrer

Ressenya de Joan Asín

Ressenya dels equipadors (Escalades al Ripollès)

Descripció de la via

Avui faig cordada amb la Lena, i també ens acompanyen la Camille i el Jordi, que faran la via Doctor Neret, que va a l'esquerra de la nostra. Només ens hem vist durant la primera tirada. Hem arribat a peu de via una mica tard, cap a les 13 hores, i llavors tota la paret nord-est ja es trobava a l'ombra. Com que hi havia previsió de pluja, hem anat per feina. Per començar la via hem pujat fins a on comença la roca, però si aquesta és la R0 és molt incòmoda i perillosa, estaria prou bé haver col·locart algun parabolt per anclar-se..

1a tirada L1 + L2 (6a, 50m):  començo jo pel diedre, amb bona presa i passos evidents. Més amunt es complica una mica, en algun pas flanquejant cap a l'esquerra per sota el sostre, però res no factible. Atenció si empalmeu els dos llargs, mireu bé de posar cintes llargues per evitar el fregament. Reunió bastant còmoda en un petit relleix.

2a tirada L3 + L4 (6a+, 45m): surt la Lena en un primer pas curiós, creuant un esperó en un pas força aeri que ella fa bastant per dalt, i després terreny més fàcil amb alguns passos més de mirar-s'ho que un altre. Primer cap a la dreta i després cap a l'esquerra, però amb menys problemes a l'hora d'enllaçar llargs. Reunió molt còmoda en una gran lleixa.

3a tirada L5 + L6 (6a+, 45m): surto altre cop en uns primers metres de placa fina i entretinguda, i continuació cap a la dreta, passo la primera reunió, segueixo amunt superant una panxa-sostre amb un pas de 6a atlètic però amb bon canto i ràpid, i llavors em sembla que m'he passat la reunió i no l'he trobat. La Lena em crida que s'està acabant la corda, només em queda una exprés i decideixo muntar una reunió improvisada amb un parabolt i un tascó encastat d'una manera una mica precària. Diria que he fet uns 55 metres.

4a tirada L7 (6a+, 30m): surt altre cop la Lena, xapa dos parabolts i supera un sostret ben tècnic amb les cames ben obertes, de manera magistral, i després es troba un diedre i ràpidament arriba a reunió, que segurament és més a prop perquè no ha fet tots els metres reals de la tirada. Reunió molt còmoda a la dreta d'un diedre.

5a tirada L8 + L9 (6a, 50m): torno a sortir jo en la última tirada de la via, per un canal ple d'herba, caminant bàsicament. He de pujar per la dreta d'un arbre molt gran, perquè la corda no fregui, i després tornar a la roca encarant una placa amb un pas de 6a, i després no sé per on tirar. No veig més parabolts enlloc, pujo una mica però res. Finalment, la lògica em diu que vagi a buscar una altra canal cap a l'esquerra, flanquejant una mica enmig de diversos arbrets (un dels quals xapo per protegir una possible caiguda. Arribo al canal, i pujo enmig de l'herba, fins que trobo un bon arbre per fer una reunió i acabar la via. Realment, aquest llarg és una tirada molt lletja.

Descens: pugem uns minuts més (màxim 5) pel canal, ja amb vambes i amb les cordes plegades, fins que trobem un corriol que travessa la nostra trajectòria, i que hem de prendre cap a la dreta i avall. Cal seguir-lo en baixada, creuar un tros amb pedres grans, i tornar a baixar pel corriol, fins arribar al camí de l'antic cremallera. Ara només ens faltarà desfer el camí de baixada i ja serem al pàrquing. Aproximadament una hora i mitja, màxim.

Valoració general

M'ha semblat una via bonica de fer, no gaire difícil, amb alguns passos més complicats (de placa, sostret, etc), però molt ben equipada, jo diria que massa i tot en alguns punts. Totes les tirades són bones, menys la última. Es poden enllaçar tirades, però cal anar amb compte amb el fregament. Com a primera via a la Dent d'en Rossell està prou bé, ara ja podem provar alguna altra via més picant o semi-equipada. L'entorn és molt bonic, envoltat de verd i de muntanyes, a uns dos mil metres d'alçada, el lloc s'ho val. Em recorda una mica a Cavallers, i la roca granítica és magnífica. En definitiva, una bonica via en un lloc molt esplèndid. Tornaré!